acuèlh articles musica memòria votzes eveniments noveltats

⬅︎

Libertat per Kanakí


     Nosautris, pòble occitan, que lutam contra la nòstra assimilacion a l'Estat de mòrt francés e per la subrevivéncia de la nòstra lenga e de las nòstras culturas, tèrras e biais de viure, podèm pas qu'èstre solidaris de la revòlta actuala en Kanakí (que lo nom impausat per l'Estat francés n'es «Nouvelle Calédonie») contra lo meteis Estat colonizaire e devastator.

     Los Kanaks pòblon aquela arquipèla despièi 5000 ans, que los franceses comencèron de colonisar al 19en sègle per i plaçar un banhe destinat als comunaires desfaits e i traire al profièit dals capitalistas franceses las riquesas minièras. Una politica de poblament per tòca de botar politicament minoritaris los kanaks dins lor pròpri país per l'implantacion massiva e organizada de colons franceses es en plaça despièi los ans 1970. A l'ora de uèi, l'Estat francés vòl acabar aquel processús en suprimissent los quotàs que permetián una cèrta representacion politica dal pòble Kanak.

     Kanakí es a l'ora d'ara dins un estat insurrectional, un cobre-fuòc i es estat establit, lo ret social tiktok es copat e l'armada se desplega per restancar la revòlta. De milícias de ciutadans blancs s'organison per aparar los lors quartièrs que tuèrons 3 kanaks.

     En tant que pòble occitan e pòble de la Tèrra, saludam los kanaks per lor coratge e siam solidaris de la siá luta per la libertat e l'autodeterminacion, çò que se capitarà pas sul temps long sens lo despart de l'Estat francés de per natura colinizaire e imperialista.

     Aicí e aval, situacions plan disparièiras pr'aquò meteis enemic, que de sempre nega la pluralitat etnica e culturala al profièit de la lei dal mercat. Disèm alavètz que «par d'amont l'istòria, çò que volèm se sembla» (Martí).


Occitania Pirata 17/05/2024


[fr]

Liberté pour la Kanaky

     Nous, peuple occitan qui luttons contre notre assimilation à l'Etat français mortifère et pour la survie de notre langue, nos cultures, terres, et manières de vivre, ne pouvons qu'être solidaires de la révolte en court en Kanaky (nommée par l'Etat français «Nouvelle Calédonie») contre le même Etat colonisateur et desctructeur.

     Les Kanaks peuplent cet archipel depuis 5000 ans, où les français commencèrent de s'installer au 19ième siècle pour y plaçer en bagne destiné aux Communards déchus, et y exporter les richesses minières au profit du Capital français. Une politique de peuplement visant à rendre politiquement minoritaires les Kanaks sur leur propre terre par l'implantacion massive et organisée de colons européens est mise en place depuis les années 1970. A l'heure d'aujourd'hui, la France veut terminer ce processus en supprimant les quotas électoraux qui permettaient une certaine représentation du peuple Kanak.

     La Kanaky est à l'heure actuelle dans un état d'insurrection, un couvre-feu a été établi, le réseau social tiktok est bloqué et le gouvernement a envoyé l'armée. Des citoyens blancs s'organisent en milices et ont tué trois kanaks.

     En tant que peuple Occitan et peuple de la Terre, nous saluons les kanaks pour leur courage et sommes solidaires de leur lutte pour la liberté et l'autodétermination, qui ne pourra se réaliser qu'avec le départ de l'Etat français par nature colonial / impérialiste.

     Ici et là-bas, situations fort différentes mais pourtant, un même ennemi, qui toujours nie la pluralité ethnique et culturelle au profit de la loi du marché. Nous disons alors que «par delà l'histoire, ce que nous voulons se ressemble»(Claude Marti)